Su servidor en VOXEU

Al igual que el viernes pasado hoy comento una nota publicada en Voxeu. En este caso la escribí junto con Dirk Niepelt resumiendo un documento de trabajo en el que tratamos de explicar tendencias fiscales en Estados Unidos a lo largo del siglo XX. Copio los primeros párrafos de la nota y sus gráficos.

Wallis (2000) and others have pointed out that the US fiscal system underwent a radical transformation around the time of the Great Depression and the New Deal (see Figure 1). In the early 1930s, the US federal government accounted for about a third of total government revenues; virtually no grants from the federal to state governments or from state to local governments were present. Within a few years, this arrangement had changed dramatically. The revenue share collected by the federal government doubled, and intergovernmental grants, which had been introduced to fund major New Deal programmes, emerged into a central source of revenue for state and local governments.

niepeltfig1Notes: Federal relative to total government revenues (solid), and federal grants relative to state and local revenues (dots). Sources: Wallis (2000) for years 1902, 1913, 1922, 1927; NIPA tables for subsequent years.

An even more dramatic transformation occurred with respect to the tax base (see Figure 2). The income tax share of federal revenues increased from 27.5% in 1934 to 83.7% in 1945, and the share of tax units who paid income tax increased with similar rapidity, from only 7.2% in 1933, to 25.7% in 1940, and 84.6% in 1945.

niepeltfig2Notes: Number of tax returns relative to number of tax units (dots), and federal income tax (including OASDI) relative to total revenue (solid). Sources: Piketty and Saez (2003: Table A0), and Office of Management and Budget, Fiscal Year 2016, Historical Tables, Table 2.2.

En el trabajo académico conectamos estas series argumentando que el gobierno federal percibe un menor costo de usar impuestos al trabajo que los gobiernos estatales o locales (por efectos que estos impuestos tienen sobre la acumulación de capital). Esto lleva a que luego de la ratificación de la Decimosexta Enmienda Constitucional en 1913, que permite al gobierno federal recaudar impuestos a los ingresos, aumente el grado de centralización de recursos a nivel federal.

Como los gobiernos estatales y locales tienen ventajas en la asignación de recursos públicos (quizás porque conocen mejor las preferencias de sus ciudadanos) el gobierno federal les transfiere recursos usando “grants”. Factores demográficos explican luego el aumento promedio de las transferencias hasta el año 2000. Quienes estén interesados en el paper pueden leerlo acá.

 

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